Plateelfabriek Zuid Holland als schilder en ontwerper
Op aanraden van zijn vader zocht hij vast werk en dit vond hij op de ontwerpafdeling van de Goudse Plateelbakkerij Zuid-Holland. Op bestaande modellen paste hij verschillende technieken uit het decorateursvak toe. Hij gebruikte sjablonen in combinatie met spuit- en spatwerk. De decoraties zijn het best te omschrijven als abstract, mystiek maar ook ritmisch. De korte tijd dat hij werkzaam was in de fabriek (maart 1929 – oktober 1930) was een creatieve explosie. Hij ontwierp ook zelf vazen, kandelaars en sculpturen en hij ontwierp en schilderde patronen.
De connectie met Plateelbakkerij Zuid-Holland ontstond toen hij in contact kwam met de directeur van die tijd, W.A.Hoyng, die hem aannam. Bij deze plateelbakkerij ontwierp hij wandborden, tegels, vazen, schalen, kleine beeldjes en zelfs de iconische slangenkandelaar.
Een deel van deze stukken brengt hij zelf artistiek tot leven. Binnen hetzelfde team werkt hij samen met Fons Decker en Etha Lempke. Zijn dienstverband eindigt in 1930 als gevolg van de wereldwijde crisis. Ondanks zijn vertrek blijven zijn ontwerpen nog vele jaren in productie, zij het zonder dat hij ooit heeft meegedeeld in de behaalde winst.
Smit is waarschijnlijk het meest beroemd geworden door zijn slangenkandelaars. Van de kleine versie zijn honderden gemaakt en later heeft hij ze ook groter gemaakt tot wel 50 cm hoog. Voor enkele van de sculpturen stond zijn vrouw Gretchen model. De meesten daarvan zijn met witte glazuur uitgevoerd.
Een opmerkelijke creatie is een kruik met dubbele oren, geïnspireerd op de gekrulde schillen die hij zag vallen terwijl zijn vrouw appels aan het schillen was.